L’European Policies Initiative (EuPI) de l’Open Society Institue – Sofia Foundation (OSI-Sofia) publica el Media Literacy Index 2022, un estudi on es mesura el nivell d’educació mediàtica en 41 països d’Europa. Els països que ocupen les tres primeres posicions són: Finlàndia, Noruega i Dinamarca. Aquests tres països poden suportar millor l’impacte negatiu de les notícies falses i la desinformació gràcies a la qualitat de l’educació, la gratuïtat dels mitjans de comunicació i l’alta confiança entre les persones.

A la cua de la llista hi trobem Kosovo, Macedònia del Nord i Geòrgia. Espanya es troba a la quinzena posició amb una puntuació de 59 punts sobre 100.

Quina metodologia s’utilitza?

L’índex té en compte els següents indicadors:

  1. Llibertat de premsa: És un dret fonamental en qualsevol societat democràtica perquè permet informar els ciutadans de manera independent i lliure. Els rànquings de llibertat de premsa de Freedom House i Reporters sense Fronteres tenen un pes molt important en aquest índex perquè cadascuna aporta un 20% de la puntuació final.
  2. Educació: El Program for International Student Assessment (PISA) de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE) és un altre dels indicadors importants. Aquesta avaluació internacional mesura el rendiment dels estudiants de 15 anys en àrees com la lectura, les ciències o les matemàtiques. També es té en compte el percentatge de matriculació en ensenyaments superiors que elabora el Banc Mundial.
  3. Confiança entre la gent: L’informe valora el grau de confiança entre la ciutadania perquè l’OCDE considera un alt nivell de confiança distingeix les societats exitoses i un excel·lent indicador per al desenvolupament de la societat.
  4. Noves formes de participació: Mesura l’ús de la tecnologia i la informació per potenciar la participació política, fent que facilita la comunicació entre els ciutadans, càrrecs electes i autoritats.

 

La primera posició de Finlàndia no és una casualitat, ja que és la cinquena vegada consecutiva que ocupa el capdavant de la classificació. El país nòrdic fa anys que s’esforça perquè els alumnes coneguin com funcionen les notícies falses i com detectar-les. L’alfabetització mediàtica forma part del currículum bàsic nacional dels finlandesos des de l’inici de l’educació infantil.

La confiança en els mitjans de comunicació i la informació rebuda són uns dels grans reptes dels mitjans de comunicació a Espanya i a molts països del món. Mentre que el 69% dels finlandesos confien en les notícies, a Espanya només ho fa el 32% de la població. Aquestes dades formen part del Digital News Report 2022 del Reuters Institute for the Study of Journalism de la Universitat d’Oxford.

 

Aquesta pàgina web web utilitza galetes (cookies) per al seu correcte funcionament. En fer clic al botó ACCEPTAR, autoritzes que la utilització de les corresponents tecnologies i el processament de les teves dades per aquests propòsits. Més informació   
Privacidad