Vols comprovar si una informació és fiable? L’investigador de la Universitat de Washington, Mike Caulfield, és autor del mètode SIFT. Aquest procés de comprovació anima a invertir un o dos minuts a buscar informació per decidir si un contingut mereix consumir-lo. Els quatre passos són:
- Atura’t (Stop): Abans de llegir la informació, pregunta’t si coneixes la pàgina web o la font d’informació i si té una bona reputació. Has de vigilar a l’hora de compartir el contingut amb els teus familiars, amics o seguidors de les xarxes socials perquè pots contribuir en la difusió d’informació falsa. A vegades és tan senzill com intentar respondre preguntes com “Quin tipus de contingut és”, “Quan es va publicar” o “Qui és l’autor”?. En la situació que no puguis conèixer aquest tipus d’informació, passa a les següents accions.
- Investiga la font (Investigate the source): Pots utilitzar el cercador de Google o recursos com la Viquipèdia per analitzar la font d’informació. No és necessari fer una recerca molt exhaustiva de l’autor/a, però sí suficient per fer-te una idea de qui és. Podries estar llegint un article molt crític sobre la guerra a Ucraïna i descobrir que qui ha escrit la peça periodística en realitat és algú amb interessos polítics o econòmics amb algun dels països involucrats.
- Busca una informació millor (Find better coverage): Si hi ha alguna cosa que et fa dubtar, contrasta la informació amb altres llocs web. Aquí has d’esforçar-te i buscar els teus “generadors de confiança” com poden ser mitjans de comunicació, pàgines especialitzades en aquella temàtica o verificadors d’informació. Es tracta d’entendre el context i la història a través de diferents punts de vista per poder extreure una conclusió personal fonamentada. No estàs obligat a estar d’acord amb les deduccions finals.
- Localitza afirmacions, cites i continguts audiovisuals en el context original (Trace claims, quotes and media to the original context): Moltes vegades consumim un contingut que reprodueix fragments de la font original. Aleshores hauries de fer el treball d’arribar a aquesta font inicial i analitzar-la. Has de ser especialment curós quan un mitjà de comunicació publica una exclusiva i els altres mitjans la reprodueixen citant la font original. D’aquesta manera coneixeràs exactament què es diu i on podràs aplicar les habilitats d’aquest mètode.
Aquest recurs és molt senzill de portar a la pràctica i contribueix en l’educació mediàtica de la societat a partir d’una avaluació crítica de la informació online.