El programa “Premsa a les Escoles”, iniciat el 2009, és un projecte impulsat pel Col·legi de Periodistes de Catalunya amb la col·laboració de la Comissió Europea. Les dues institucions comparteixen l’objectiu d’apropar la informació i el periodisme confiable i de qualitat als centres educatius i els seus alumnes. Enguany s’ha consolidat i ha arribat a la seva quinzena edició, amb un augment significatiu en el nombre final de beneficiaris.

Els centres educatius són cada vegada més conscients de la importància d’educar els joves a consumir informació de qualitat i a tenir recursos per crear una dieta mediàtica saludable. Especialment en una època i un espai digital marcat per la quantitat excessiva d’informació que provoca un elevat percentatge d’infoxicació i desinformació. Aquesta sobredosi d’informació es veu reflectida en les dades del Digital News Report 2023 que afirma que el 44% dels enquestats desconfia de les notícies, una xifra que s’eleva al 48% en la franja de 18 a 24 anys i al 52% en la de 25 a 34 anys. Per aquest motiu, des del Col·legi de Periodistes s’ofereixen tallers subvencionats d’educació mediàtica destinats als centres educatius de tot Catalunya amb la voluntat de donar resposta a la comunitat educativa.

Aquesta edició que s’ha tancat el 2023, en total han estat 2.290 els alumnes de secundària i batxillerat d’arreu de Catalunya que han rebut aquesta formació. Els tallers, com sempre, són impartits per periodistes col·legiats i col·legiades que han rebut una formació prèvia i especifica, disposen d’un certificat acreditatiu que els habilita, a més d’estar compromesos amb el Codi Deontològic de la professió periodística. En aquesta edició hi han participat 38 col·legiats i col·legiades de les sis demarcacions del Col·legi.

A través de presentacions dinàmiques i participatives, els periodistes exposen els detalls de l’ofici, parlen del rigor i la deontologia a l’hora de tractar les notícies així com de les pràctiques errònies que no pot cometre un periodista. La desinformació és un punt en comú de tots els tallers, s’expliquen les diferències entre informació verídica i falsa, o manipulada, i es dona eines a l’alumnat per detectar notícies malicioses. Finalment, se’ls convida a participar en jocs interactius com ara un trivial periodístic.

Una edició més s’ha posat de manifest que és del tot necessari l’acompanyament en temps de sobrecàrrega d’informació, ja que avui estar informat comporta un esforç personal que demana esperit crític i consciència. En el context actual, l’educació mediàtica és imprescindible per poder entendre una realitat complexa.

Aquest 2024, la Comissió Europea i el Col·legi de Periodistes de Catalunya esperen continuar proporcionant formació en educació mediàtica amb un nou grup de periodistes que aquest mes de gener ha rebut la formació i que aviat començaran a impartir els tallers.

Aquesta pàgina web web utilitza galetes (cookies) per al seu correcte funcionament. En fer clic al botó ACCEPTAR, autoritzes que la utilització de les corresponents tecnologies i el processament de les teves dades per aquests propòsits. Més informació   
Privacidad