Durant la setmana de l’Educació Mediàtica, el Col·legi de Periodistes de Catalunya conjuntament amb el Departament d’Educació han organitzat dues xerrades en línia adreçades als alumnes i professors d’educació primària i secundària de Catalunya amb l’objectiu de formar i proporcionar eines en aquesta matèria. Un cop finalitzades, les ponències es podran veure a través del nostre canal de YouTube.

Del 23 al 25 d’octubre, la UNESCO celebra la Setmana Mundial de l’Alfabetització Mediàtica i de la Informació, amb l’objectiu de sensibilitzar i promoure l’educació mediàtica com un dret clau pel desenvolupament individual i col·lectiu. En aquesta edició, la celebració se centra en els espais digitals, ja que actualment la major part del contingut es consumeix en línia i és en aquest escenari on la desinformació viatja a grans velocitats.

Continuant amb el compromís amb l’alfabetització mediàtica, el Col·legi de Periodistes de Catalunya col·labora amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya per poder arribar al públic general i formar alumnat, docent i famílies.

El dilluns 23, el membre de la Junta de Govern del Col·legi, Abraham Orriols serà el conferenciant de la primera ponència dirigida als alumnes de primària. En aquesta sessió, Orriols abordarà diversos aspectes de l’ofici del periodista, destacant-ne les tasques, els mètodes de treball i la importància de la seva feina en la societat. La seva presentació serà una oportunitat per als joves per comprendre millor el paper dels periodistes i els mitjans de comunicació.

L’endemà, Neus Bonet, exdegana del Col·legi de Periodistes de Catalunya, impartirà la segona xerrada i parlarà sobre la importància de mantenir una dieta mediàtica saludable i equilibrada com un antídot clau davant del soroll que caracteritza Internet. A través d’exemples i estratègies pràctiques, oferirà orientació als alumnes d’educació secundària per identificar les fonts d’informació existents, descobrir-ne la naturalesa i posar en valor la tasca dels periodistes. Aquesta sessió serà valuosa per a tothom, ja que proporcionarà eines per promoure la literatura mediàtica per a totes les edats.

 

L’educació mediàtica com a eina pel progrés

El 2022 Espanya va quedar en quinzena posició amb una puntuació de 59 punts sobre 100, en l’índex 2022 de l’European Policies Initiative (EuPI) de l’Open Society Institute – Sofia Foundation (OSI-Sofia), que avalua el nivell d’educació mediàtica de 41 països. L’índex té en compte quatre aspectes: la llibertat de premsa, l’educació, la confiança de la societat envers els mitjans i les noves formes de participació.

L’àrea en les quals Espanya ha perdut més puntuació és en la confiança, ja que només el 33% de la població confia en els mitjans, segons l’últim Reuters Digital News Report, una dada de la qual mitjans en són també responsables. Tal i com afirma en un comunicat la directora general de la UNESCO, Audrey Azoulay, estem en un moment en què la propagació de rumors i la distorsió dels fets han difuminat la línia entre la veritat i la falsedat, i és per això que “l’educació mediàtica i informativa es presenta com una habilitat clau per a l’educació dels ciutadans del segle XXI”.

Aquesta pàgina web web utilitza galetes (cookies) per al seu correcte funcionament. En fer clic al botó ACCEPTAR, autoritzes que la utilització de les corresponents tecnologies i el processament de les teves dades per aquests propòsits. Més informació   
Privacidad