Avui la desinformació s’estén com la pólvora a través de les xarxes socials i és una de les principals amenaces a què ens enfrontem. La producció de documentals sobre el fenomen de les notícies falses ha augmentat considerablement en els darrers anys. Aquestes pel·lícules ofereixen una mirada més propera a l’impacte de la desinformació i dels perills per a les democràcies i la recerca de la veritat.

Us recomanem cinc documentals per explorar els mecanismes de disseminació de les notícies falses, les seves implicacions en el panorama polític i social així com les possibles estratègies per combatre aquesta qüestió.

1. Postveritat: desinformació i el cost de les fake news (2020) a HBO

El documental, disponible a HBO, explora els efectes de les campanyes de desinformació a les xarxes socials així com l’impacte de les teories de la conspiració més conegudes com l’origen d’Obama, les quinze conspiracions sobre Jade Helm, la misteriosa mort de Seth Rich i el Pizzagate.

Tot i que els elements no han canviat, “Postveritat: desinformació i el cost de les fake news” adverteix sobre com les notícies falses actuals són millorades i amplificades per la tecnologia de la informació i mostra el rere fons de dos teòrics de la conspiració que creen i promouen una teoria per difamar a l’exdirector de l’FBI i fiscal Robert Mueller. El cas principal és la conspiració de Pizzagate, una teoria que es va expandir per Reddit i 4 chan, fomentada intencionadament  pel divulgador ultradretà Alex Jones, que va culminar amb un jove entrant al restaurant Comet Ping Pong de Washington disposat a obrir foc amb un rifle AR-15.

2. El gran hackeig (2019) a Netflix

“El gran hackeig” és una pel·lícula documental, disponible a Netflix, que exposa les pràctiques mineres de la companyia britànica Cambridge Analytica i com aquesta, juntament amb Facebook, es van aprofitar de les dades personals de milions de persones per influir en certes eleccions electorals i manipular l’opinió pública.

Un testimoni excel·lent i necessari per entendre com les xarxes socials i altres plataformes en línia recopilen i emmagatzemen dades, que posteriorment són utilitzades per crear perfils detallats amb finalitats de segmentació i microtargeting. A través d’exemples concrets, “El gran hackeig” posa en qüestió la privadesa i la protecció de dades en l’era digital.

3. El dilema de les xarxes socials (2020) a Netflix

“El dilema de les xarxes socials” és un documental que exposa el model de negoci d’aquestes grans empreses tecnològiques. Exprogramadors i extreballadors de Silicon Valley revelen com les plataformes fan servir algoritmes per manipular els usuaris i influir en el seu comportament. Aborda temes com l’addicció, la desinformació i l’impacte en la privadesa i la salut mental. Un documental crític que adverteix sobre els perills que aquestes xarxes representen per a la societat contemporània.

4. La batalla de les xarxes socials (2023) a Filmin

Aquest documental analitza, com a exemple, el referèndum de l’1 d’octubre a Catalunya i el seu abast en els mitjans. Són les xarxes socials una amenaça a la democràcia i als nostres sistemes electorals? Els estats comencen a témer la llibertat d’expressió. Aquesta llibertat ha facilitat l’expansió de “fake news”, posant en perill l’estabilitat global. Es preveu que en un futur pròxim les “fake news” ocuparan el 50% de tot el contingut en línia. Com eviten els grans mitjans de comunicació caure en les notícies falses? Les detecten? Les expandeixen?

5. Veritats de mentides (2017) de Sense ficció a CCMA

Els Serveis Informatius i el programa Sense ficció de TV3 uneixen esforços per abordar el fenomen del qual tothom parla: la postveritat. Aquest documental explora com les paraules com “postveritat”, “fake news” i “fets alternatius” són eufemismes per a la mentida i busca respondre preguntes com si som més tolerants amb la mentida o si podem detectar quan ens intenten fer creure mentides com a veritats. Examina el paper del periodisme rigorós i els mitjans de comunicació en la denúncia de les mentides i la recuperació de la confiança del públic. També aborda els interessos econòmics i ideològics que impulsen les notícies falses a les xarxes socials i planteja si les grans plataformes com Facebook, Twitter i Google assumeixen la responsabilitat de controlar aquest contingut. El documental presenta especialistes de renom que ofereixen respostes per aclarir la immensitat de l’univers de les xarxes socials.

Aquesta pàgina web web utilitza galetes (cookies) per al seu correcte funcionament. En fer clic al botó ACCEPTAR, autoritzes que la utilització de les corresponents tecnologies i el processament de les teves dades per aquests propòsits. Més informació   
Privacidad