Avui la desinformació s’estén com la pólvora a través de les xarxes socials i és una de les principals amenaces a què ens enfrontem. La producció de documentals sobre el fenomen de les notícies falses ha augmentat considerablement en els darrers anys. Aquestes pel·lícules ofereixen una mirada més propera a l’impacte de la desinformació i dels perills per a les democràcies i la recerca de la veritat.
Us recomanem cinc documentals per explorar els mecanismes de disseminació de les notícies falses, les seves implicacions en el panorama polític i social així com les possibles estratègies per combatre aquesta qüestió.
1. Postveritat: desinformació i el cost de les fake news (2020) a HBO
El documental, disponible a HBO, explora els efectes de les campanyes de desinformació a les xarxes socials així com l’impacte de les teories de la conspiració més conegudes com l’origen d’Obama, les quinze conspiracions sobre Jade Helm, la misteriosa mort de Seth Rich i el Pizzagate.
Tot i que els elements no han canviat, “Postveritat: desinformació i el cost de les fake news” adverteix sobre com les notícies falses actuals són millorades i amplificades per la tecnologia de la informació i mostra el rere fons de dos teòrics de la conspiració que creen i promouen una teoria per difamar a l’exdirector de l’FBI i fiscal Robert Mueller. El cas principal és la conspiració de Pizzagate, una teoria que es va expandir per Reddit i 4 chan, fomentada intencionadament pel divulgador ultradretà Alex Jones, que va culminar amb un jove entrant al restaurant Comet Ping Pong de Washington disposat a obrir foc amb un rifle AR-15.
2. El gran hackeig (2019) a Netflix
“El gran hackeig” és una pel·lícula documental, disponible a Netflix, que exposa les pràctiques mineres de la companyia britànica Cambridge Analytica i com aquesta, juntament amb Facebook, es van aprofitar de les dades personals de milions de persones per influir en certes eleccions electorals i manipular l’opinió pública.
Un testimoni excel·lent i necessari per entendre com les xarxes socials i altres plataformes en línia recopilen i emmagatzemen dades, que posteriorment són utilitzades per crear perfils detallats amb finalitats de segmentació i microtargeting. A través d’exemples concrets, “El gran hackeig” posa en qüestió la privadesa i la protecció de dades en l’era digital.
3. El dilema de les xarxes socials (2020) a Netflix
“El dilema de les xarxes socials” és un documental que exposa el model de negoci d’aquestes grans empreses tecnològiques. Exprogramadors i extreballadors de Silicon Valley revelen com les plataformes fan servir algoritmes per manipular els usuaris i influir en el seu comportament. Aborda temes com l’addicció, la desinformació i l’impacte en la privadesa i la salut mental. Un documental crític que adverteix sobre els perills que aquestes xarxes representen per a la societat contemporània.
4. La batalla de les xarxes socials (2023) a Filmin
Aquest documental analitza, com a exemple, el referèndum de l’1 d’octubre a Catalunya i el seu abast en els mitjans. Són les xarxes socials una amenaça a la democràcia i als nostres sistemes electorals? Els estats comencen a témer la llibertat d’expressió. Aquesta llibertat ha facilitat l’expansió de “fake news”, posant en perill l’estabilitat global. Es preveu que en un futur pròxim les “fake news” ocuparan el 50% de tot el contingut en línia. Com eviten els grans mitjans de comunicació caure en les notícies falses? Les detecten? Les expandeixen?
5. Veritats de mentides (2017) de Sense ficció a CCMA
Els Serveis Informatius i el programa Sense ficció de TV3 uneixen esforços per abordar el fenomen del qual tothom parla: la postveritat. Aquest documental explora com les paraules com “postveritat”, “fake news” i “fets alternatius” són eufemismes per a la mentida i busca respondre preguntes com si som més tolerants amb la mentida o si podem detectar quan ens intenten fer creure mentides com a veritats. Examina el paper del periodisme rigorós i els mitjans de comunicació en la denúncia de les mentides i la recuperació de la confiança del públic. També aborda els interessos econòmics i ideològics que impulsen les notícies falses a les xarxes socials i planteja si les grans plataformes com Facebook, Twitter i Google assumeixen la responsabilitat de controlar aquest contingut. El documental presenta especialistes de renom que ofereixen respostes per aclarir la immensitat de l’univers de les xarxes socials.