Durant el primer semestre de l’any 2024, sis col·legiats i col·legiades han impartit deu tallers d’educació mediàtica a diferents centres cívics de Catalunya, una iniciativa impulsada pel Col·legi de Periodistes de Catalunya amb el suport del Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya.
Els centres que han demanat participar en aquesta primera edició es troben a Vic, Banyoles, Terrassa, Molins de Rei, Torelló, Lleida, Igualada, Barcelona, Alcanar i les Borges Blanques, on els formadors s’hi han desplaçat durant els mesos de març i abril. En total hi han assistit tres-centes persones d’entre seixanta i noranta anys.
A diferència del programa “Premsa a les Escoles”, on els col·legiats imparteixen tallers a nadius digitals de primària i secundària, en aquesta ocasió el públic era completament analògic. Un fet que fa que estiguin menys exposats a les noves tecnologies, però que se sentin molt vulnerables davant l’avenç de les noves tecnologies i al qual la desinformació els genera molta indignació i frustració. Malgrat els obstacles generacionals, els formadors han vist un gran interès per aprendre a combatre la desinformació i evitar ser enganyats i han valorat molt positivament la seva participació.
Les sessions formatives han estat un espai de debat i reflexió, on els participants han tingut l’oportunitat d’analitzar notícies verídiques i falses, conèixer què és el periodisme de verificació i aprendre estratègies i portals web on poder comprovar la informació. A través de casos reals sobre la creació i difusió de contingut fals a través de les xarxes socials, l’ús de la intel·ligència artificial, la propagació de declaracions errònies en mitjans de comunicació o la creació de nous portals web amb un biaix ideològic molt marcat, els assistents han pogut obtenir les eines necessàries per consumir una dieta mediàtica més saludable i amb menys soroll.
Una observació que ha sorgit durant els tallers és que, a diferència de les generacions més joves, els adults continuen informant-se pels mitjans de comunicació tradicionals i ho fan limitant-se a una sola font d’informació, sigui un diari o una emissora de ràdio. Això ha permès reflexionar als participants sobre la importància d’ampliar les fonts consultades per tenir una visió més completa i crítica de la realitat informativa.
Un cop finalitzades les deu sessions, tant els responsables dels centres cívics com els col·legiats i col·legiades que hi han participat, han posat molt bona nota al contingut de les xerrades i els assistents han agraït l’organització d’aquests tallers, ja que els han ajudat a minimitzar l’angoixa que els genera l’actual clima de desinformació.
Aquesta primera edició dels tallers en educació mediàtica als centres cívics subratlla la continuïtat de la tasca impulsada pel Col·legi de Periodistes de Catalunya des del 2009, impartint cursos en diversos centres educatius arreu del territori. Gràcies al suport del Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya, aquesta iniciativa s’ha pogut ampliar per incloure nous col·lectius de la població, convertint els centres cívics en espais per a la promoció d’una ciutadania millor informada i més crítica.