El Col·legi de Periodistes de Catalunya presenta tres nous qüestionaris d’El Polígraf, una iniciativa que fomenta l’educació mediàtica a través del joc. La presentació tindrà lloc durant la jornada “Desinformació i Intel·ligència Artificial”, organitzada per la Plataforma per a l’Educació Mediàtica (PEM). 

La presentació està prevista per a les 17.20 hores a la Biblioteca Montserrat Abelló de Barcelona, amb l’opció de seguir-la en línia amb inscripció prèvia. Durant el taller, els assistents coneixeran la campanya, posaran a prova els seus coneixements i descobriran els nous qüestionaris dissenyats amb motiu de la Setmana de l’Educació Mediàtica de la UNESCO, que se sumen als dos ja disponibles sobre la intel·ligència artificial i la propagació de la desinformació.

Aquesta iniciativa es va iniciar com a prova pilot en el primer trimestre del 2024, amb l’objectiu de proporcionar eines i recursos als professors del programa “Premsa a les Escoles” i treballar l’educació mediàtica dels infants i joves d’una manera més entretinguda a l’aula. Els qüestionaris es basen en la gamificació de continguts i ofereixen exercicis que combinen teoria i pràctica de manera lúdica i interactiva, adaptant-se al context digital actual.

 Els nous capítols aprofundeixen en temes fins ara no tractats, com el Codi Deontològic, les normes ètiques i les diferències entre informació, opinió i publicitat. Sota el títol “Tu ets el periodista”, s’han creat dos qüestionaris: un per a Batxillerat, que aborda temes com la confidencialitat, els drets d’imatge, la presumpció d’innocència, la protecció de menors i el dret a la privacitat; i un altre per a l’ESO, que tracta el plagi, les fonts, la desinformació i el contrast de dades. Mitjançant deu preguntes tipus test, els alumnes es converteixen en periodistes i han de triar la resposta correcta davant de situacions quotidianes de la professió.

El tercer qüestionari, titulat “Totes les cares de TikTok”, està dissenyat per ajudar els usuaris a diferenciar entre continguts que són informació, opinió o publicitat, i desvetllar les tècniques publicitàries dels influencers i creadors de contingut. A mesura que les fronteres entre gèneres es difuminen, els docents del programa Premsa a les Escoles han constatat que molts estudiants no distingeixen entre un text informatiu i una opinió, i molt menys si té connotacions publicitàries. Per això, aquest qüestionari busca abordar aquesta qüestió utilitzant una de les plataformes més consumides pels adolescents: TikTok.

El Polígraf és una eina que va més enllà de les aules, fomentant el debat sobre el consum mediàtic i promovent el pensament crític, una competència essencial per a totes les edats. Per aquest motiu, els qüestionaris estan disponibles gratuïtament i accessibles per a tothom.

Els nous qüestionaris s’integraran al programa “Premsa a les Escoles”, que des del 2009 ha format milers d’adolescents a Catalunya, reafirmant així el compromís del Col·legi amb l’educació mediàtica.

 

 

Aquesta pàgina web web utilitza galetes (cookies) per al seu correcte funcionament. En fer clic al botó ACCEPTAR, autoritzes que la utilització de les corresponents tecnologies i el processament de les teves dades per aquests propòsits. Més informació   
Privacidad