Els mestres tenen un paper bàsic en la formació dels infants i joves en els seus primers passos en l’entorn digital. Els mitjans de comunicació, internet i les xarxes socials proporcionen un gran ventall d’eines i recursos que poden fer servir per millorar el seu ensenyament i aprenentatge. El professorat d’escoles i instituts poden ajudar els seus estudiants a desenvolupar habilitats i competències digitals perquè usin de manera més eficient les tecnologies de la informació i la comunicació.
La gran quantitat d’informació i l’ús excessiu de dispositiu mòbils per part dels alumnes són uns obstacles que cal afrontar. Els professors han de ser conscients dels desafiaments que poden trobar quan utilitzen notícies, reportatges o entrevistes publicades en mitjans de comunicació. El Col·legi de Periodistes de Catalunya vol acompanyar-los en aquestes situacions a través d’una formació que pretén aconseguir:
Els adolescents i joves d’avui consumeixen més notícies que els de les generacions anteriors gràcies a un accés fàcil i constant de la tecnologia. Els joves naveguen entre una gran varietat de plataformes per accedir a les notícies, com Twitch, TikTok o Instagram. Així doncs, els adults tenim una gran responsabilitat perquè la informació que rebin tingui un impacte positiu en les seves decisions.
Aquesta formació dona les claus i eines perquè els professors puguin orientar alumnes en l’ús responsable i crític de les notícies. Alhora adquiriran els coneixements per ensenyar a discernir la veritat de les opinions i les notícies falses.