En la segona sessió de “Converses amb periodistes”, en el marc de les iniciatives impulsades pel Col·legi de Periodistes de Catalunya i el Departament d’Educació, la periodista de Catalunya Ràdio i exdegana del Col·legi, Neus Bonet, va compartir consells sobre com tenir una dieta mediàtica saludable i evitar la desinformació als alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Lluís Companys de Ripollet.

Bonet va començar oferint una reflexió sobre la rapidesa, afirmant que no busquin solucions fàcils ni ràpides, “la rapidesa i el periodisme no som sempre amics”. Per il·lustrar la seva idea, va utilitzar una piràmide similar a la piràmide alimentària per representar els diferents nivells d’una dieta mediàtica saludable.

En el nivell més baix de la piràmide, Bonet va col·locar els elements que haurien de formar sempre part de la nostra dieta mediàtica. A aquest nivell es troben recursos com els llibres, el teatre, les converses, les conferències i les exposicions. Bonet va destacar que aquests elements ens enriqueixen, ens obren a noves idees i ofereixen punts de vista diferents, que ens apropen al pensament crític.

En el segon nivell, es troba informació més àmplia i especialitzada, com documentals, reportatges d’investigació, pel·lícules i revistes especialitzades. Aquesta categoria proporciona una visió més aprofundida i especialitzada gràcies a la investigació exhaustiva i les moltes fonts utilitzades.

El tercer nivell inclou els mitjans tradicionals com la televisió, els diaris, les revistes, la ràdio i els pòdcasts, que solen ser fonts fiables per a les notícies i els esdeveniments del dia a dia. En el següent esglaó, el quart, es troben els mitjans digitals i les seves aplicacions. Aquesta categoria ofereix una actualització constant, gràcies a les APPS i les notificacions que avisen d’una notícia d’última hora. A més també ofereixen la possibilitat de personalitzar el contingut.

A la part superior de la piràmide es troben les xarxes socials com TikTok, Instagram, WhatsApp, YouTube i Facebook, on predomina el contingut audiovisual, sovint superficial i menys fiable, sobretot, perquè en aquest nivell la informació està subjecta als algoritmes, que decideixen que es veu i que no en funció del comportament de l’usuari a les xarxes. Però també va emfatitzar que “no tot el que es fa a les xarxes s’ha de criminalitzar ni molt menys, però cal estar més atents”.

Bonet va destacar que com més amunt i més estreta es fa la piràmide els continguts tendeixen a estar escrits amb immediatesa,  amb la intenció de fer-se virals i manquen de context, tres punts que posen en risc la informació que consumim. Per tal de protegir-se i no caure en bombolles d’informació la ponent va recomanar als estudiants fer un ús crític de tots els canals disponibles i combinar-los, però que idealment els tres primers predominin sobre els dos últims.

Durant el torn de preguntes, els estudiants van manifestar interès en com determinar la seguretat d’un lloc web, van expressar curiositat per conèixer si Catalunya Ràdio compta amb un equip de verificadors i van indagar sobre el nivell d’alfabetització mediàtica a Catalunya, entre altres preguntes rellevants. La conversa completa està disponible al canal de YouTube ‘Centres en Línia’.

Aquesta pàgina web web utilitza galetes (cookies) per al seu correcte funcionament. En fer clic al botó ACCEPTAR, autoritzes que la utilització de les corresponents tecnologies i el processament de les teves dades per aquests propòsits. Més informació   
Privacidad