Durant la setmana de l’Educació Mediàtica, el Col·legi de Periodistes de Catalunya conjuntament amb el Departament d’Educació han unit forces per donar suport a aquesta iniciativa de la UNESCO amb la realització de dos seminaris web sota el títol “Converses amb periodistes”.

En la primera xerrada el periodista de TV3 i membre de la Junta del Col·legi, Abraham Orriols, va explicar als alumnes de tres escoles de primària que és ser un periodista i com aquests desenvolupen la feina. Orriols va tenir l’oportunitat de parlar amb estudiants de tres escoles de primària: l’Escola Mas i Perera de Vilafranca del Penedès, l’Escola Enric Farreny de Lleida i l’Escola Sant Jordi de sant Vicenç dels Horts.

El periodista va començar per oferir dues definicions molt clares del que és l’educació mediàtica “aprendre a consumir la informació que ens arriba” i el periodisme, “es tracta d’explicar a la gent el que fa la gent, ja està. Tan fàcil i tan difícil com això”.

A poc a poc, va anar desgranant els diversos aspectes de la professió periodística: què implica ser un periodista, quins criteris s’utilitzen per determinar què és notícia i que no (com la proximitat, la novetat i la notorietat), la importància de la capacitat d’escoltar i mostrar empatia, els passos que segueix un periodista abans de publicar una informació i l’essencial tasca de preservar el periodisme com a garant de la salut democràtica. Mitjançant exemples il·lustratius i pròxims a l’experiència dels estudiants, va orientar-los en tots aquests aspectes, subratllant la importància d’estar informats amb exemples com, “si vosaltres sabeu que teniu dret al pati, segurament el fareu; en canvi, si no ho sabeu, probablement no ho fareu. Això és aplicable a molts àmbits de la vida”.

Abans de passar al torn de preguntes, Orriols va compartir tres consells per ajudar els estudiants a detectar notícies falses. Va subratllar la importància de mirar quin mitjà i/o periodista publica la informació, saber amb quines fonts ha parlat i comprovar si altres mitjans fiables també informen sobre el mateix tema. Per acabar va afegir: “el periodisme no consisteix a dir si plou o no, sinó en obrir la finestra, posar la mà i comprovar si plou. Aquest és el bon periodisme i també el bon lector és el que intenta comprovar que allò que li expliquen és d’aquesta manera i té una mirada crítica i activa“.

La sessió de preguntes va ser el moment on els estudiants van poder plantejar les seves inquietuds i curiositats sobre l’ofici. Van preguntar sobre com buscar notícies, quina ha estat la notícia més important que Orriols ha cobert, que li agrada més de la seva feina, quan i per què va decidir dedicar-s’hi, entre moltes altres qüestions. Podeu recuperar la conversa al canal de YouTube ‘Centres en Línia’.

Aquesta pàgina web web utilitza galetes (cookies) per al seu correcte funcionament. En fer clic al botó ACCEPTAR, autoritzes que la utilització de les corresponents tecnologies i el processament de les teves dades per aquests propòsits. Més informació   
Privacidad