Durant la setmana de l’Educació Mediàtica, el Col·legi de Periodistes de Catalunya conjuntament amb el Departament d’Educació han unit forces per donar suport a aquesta iniciativa de la UNESCO amb la realització de dos seminaris web sota el títol “Converses amb periodistes”.
En la primera xerrada el periodista de TV3 i membre de la Junta del Col·legi, Abraham Orriols, va explicar als alumnes de tres escoles de primària que és ser un periodista i com aquests desenvolupen la feina. Orriols va tenir l’oportunitat de parlar amb estudiants de tres escoles de primària: l’Escola Mas i Perera de Vilafranca del Penedès, l’Escola Enric Farreny de Lleida i l’Escola Sant Jordi de sant Vicenç dels Horts.
El periodista va començar per oferir dues definicions molt clares del que és l’educació mediàtica “aprendre a consumir la informació que ens arriba” i el periodisme, “es tracta d’explicar a la gent el que fa la gent, ja està. Tan fàcil i tan difícil com això”.
A poc a poc, va anar desgranant els diversos aspectes de la professió periodística: què implica ser un periodista, quins criteris s’utilitzen per determinar què és notícia i que no (com la proximitat, la novetat i la notorietat), la importància de la capacitat d’escoltar i mostrar empatia, els passos que segueix un periodista abans de publicar una informació i l’essencial tasca de preservar el periodisme com a garant de la salut democràtica. Mitjançant exemples il·lustratius i pròxims a l’experiència dels estudiants, va orientar-los en tots aquests aspectes, subratllant la importància d’estar informats amb exemples com, “si vosaltres sabeu que teniu dret al pati, segurament el fareu; en canvi, si no ho sabeu, probablement no ho fareu. Això és aplicable a molts àmbits de la vida”.
Abans de passar al torn de preguntes, Orriols va compartir tres consells per ajudar els estudiants a detectar notícies falses. Va subratllar la importància de mirar quin mitjà i/o periodista publica la informació, saber amb quines fonts ha parlat i comprovar si altres mitjans fiables també informen sobre el mateix tema. Per acabar va afegir: “el periodisme no consisteix a dir si plou o no, sinó en obrir la finestra, posar la mà i comprovar si plou. Aquest és el bon periodisme i també el bon lector és el que intenta comprovar que allò que li expliquen és d’aquesta manera i té una mirada crítica i activa“.
La sessió de preguntes va ser el moment on els estudiants van poder plantejar les seves inquietuds i curiositats sobre l’ofici. Van preguntar sobre com buscar notícies, quina ha estat la notícia més important que Orriols ha cobert, que li agrada més de la seva feina, quan i per què va decidir dedicar-s’hi, entre moltes altres qüestions. Podeu recuperar la conversa al canal de YouTube ‘Centres en Línia’.