El passat mes de març el Col·legi de Periodistes de Catalunya va llançar El Polígraf una iniciativa destinada a fomentar l’educació mediàtica mitjançant qüestionaris lúdics accessibles per a la ciutadania. Després de rebre les primeres cent respostes les conclusions posen de manifest la bretxa digital existent.

En total 122 persones han participat en el primer qüestionari disponible a la web d’Educació Mediàtica del Col·legi de Periodistes centrat en l’ús de la intel·ligència artificial. Els usuaris es troben davant d’una sèrie d’imatges, àudios i textos i han de discernir si estan generats per una IA o si pel contrari els continguts són reals i estan creats per un fotògraf o un periodista.

La mitjana fins al moment és de 13,87, una nota que indica l‘aprovat general. No obstant això, tan sols vuit persones han contestat correctament a les deu preguntes. Entre les preguntes més difícils es troben la número tres i la vuit, mentre que les més fàcils són la quatre, la cinc i la sis.

La pregunta que més vegades s’ha fallat ha estat la número set. En aquesta, es posa a l’usuari davant d’una única imatge, a diferència de les altres on disposen de dues imatges contraposades, i pot respondre “Sí que és real”, “No, està creada amb IA” o bé “No n’estic segur/a. Aquesta és l’única pregunta on es proporciona una resposta de dubte i sorprenentment, davant d’aquest fet i malgrat haver respost correctament les anteriors, l’usuari cedeix al dubte, desconfia i s’equivoca.

Pel que fa a les edats, han contestat un gran ventall de persones des dels 15 anys el més jove fins als 72 anys el més gran. Com és habitual els més joves, que solen estar més immersos en les noves tecnologies, mostren una mitjana final més elevada, sent el grup de 15 a 20 anys els que presenten millors resultats. En contrast, les pitjores notes s’observen entre els participants d’entre 50 i 70 anys.

Aquests resultats evidencien les fractures digitals existents entre generacions. Per als més adults la intel·ligència artificial els agafa en una edat avançada i en un context tecnològicament intoxicat on la desinformació impera. Aquesta nova onada tecnològica és per a molts un entrebanc més en el consum d’informació diària i un problema afegit en el seu dia a dia.

Quant al gènere, els homes obtenen una mitjana lleugerament superior amb 14,80 punts mentre que les dones aconsegueixen uns 13,20 punts, accentuant també la bretxa digital gènere existent.

Els cent primers participants provenen de diversos àmbits laborals, des de la construcció, el comerç, la restauració fins al periodisme, la comunicació i el màrqueting. En aquest sentit, les primeres dades que es poden extreure d’El Polígraf són una observació holística de la ciutadania en termes de gènere, edat i feina.

En acabar el qüestionari, els participants són preguntats sobre si consideren la intel·ligència artificial com una oportunitat, una amenaça o ambdues. La majoria opina que es tracta d’ambdues. No obstant això, mentre deu persones afirmen utilitzar sovint la IA en el seu entorn laboral, la resta ho fa intermitentment o directament ni ho contempla.

El Polígraf

La campanya consisteix en una sèrie de qüestionaris, que s’aniran publicant al llarg d’aquest curs a la pàgina web d’Educació Mediàtica del Col·legi, i que posaran a prova els participants en diverses àrees clau de l’alfabetització mediàtica.

Amb aquesta campanya, el Col·legi de Periodistes de Catalunya posa l’èmfasi en la necessitat de formar-nos en educació mediàtica, una competència que concerneix a tothom, des dels més petits fins als més adults, i demostra una vegada més el seu ferm compromís amb l’alfabetització mediàtica.

Aquesta pàgina web web utilitza galetes (cookies) per al seu correcte funcionament. En fer clic al botó ACCEPTAR, autoritzes que la utilització de les corresponents tecnologies i el processament de les teves dades per aquests propòsits. Més informació   
Privacidad